Friday, October 12, 2012

nasi lemak goreng

"auuum....auuum", sayup-sayup terdengar di hujung talian orang sedang mengaum.
"yah, tu 'harimau' mana tu yang nak makan orang tu?" "auuummmm", ajukku pada kakak ku.
"si nana dan ari la tu, tengah makan nasi" balas kakak ku.
"owh..kak long mana?"tanya ku lagi
"kak long, uteh nak cakap ni" panggil kakakku. kak long (nana) baru berusia lima tahun, sudah pandai membaca dan menulis dah. mulutnye kalo bercerita, pot pet pot pet sampai penat kita mendengarnya. daya imaginasi memang tinggi sangat. kadang-kadang sampai tak tercapai dek akal warasku ini, hhuhu

"kak long buat ape?"
"makan nasi..nasi lemak goreng"
"wah..sedapnye..aaauuum...aauuumm, sedapnye"
"aauumm..aauumm"ajuknye sambil mengekek.pecah ketawa aku.

tapi, yang musykilnye, cammane nasi lemak goreng tu? em, tak pernah pulak aku jumpa dan makan sebelum ini. hati bagai digaru-garu je nak tahu kakak aku beli kat mana nasi lemak goreng tu. camner agaknya rasa nasi lemak tu. sedap ke, lemak tak?macam-macam lagi yang bermain kat fikiran ni.

bila telefon sudah beralih tangan, aku tanye kakak aku, camne rupanya nasi lemak goreng tu?
"nasi goreng campur ikan bilis masak sambal, jadilah nasi lemak goreng", beritahunya sambil tergelak.
"huh??aku dah macam hilang idea.
"oo..okey, aku ingatkan macam mana yang selalu dengar nasi kerabu goreng je"
aku pun mengaum dekat kakak aku"aauuummmmm", tekekek-kekek kakak aku gelak.haha..sambil tu aku masih lagi terdengar anak-anak buah aku mengaum..

Alahai sayang, makan la dulu. pastu baru boleh main.teringat waktu kecil-kecil dulu. kitaorang sume 9 beradik. yang da besar-besar tak masuk port. yang kecil-kecil je lebih kurang 5 orang semua. waktu makan duduk bersila dilantai dalam bulatan. dalam pinggan masing-masing dah ada lauk dah. sape yang makan paling cepat, kirenya sapa yang habis dulu dialah yang paling hebat. Juara la katakan. selalunya abang yang no 3 la yang jadi juara. nasi bersepah-sepah tak kire, janji sape makan habis dulu dialah juara. gelaran no satu tu memangla mahal waktu tu..

tiap-tiap kali makan ader je gamenye. tula namanya pun budak-budak.main je kejenye. tak payah fikir apa-apa. rasa nak makan nasi minta je kat mak atau kakak yang besar, "mak nak nasi".mesti diceduknye.

bila da besar ni sume kene buat sendiri. pikir dan selesai masalah sendiri. nak makan pun kene cari duit sendiri dah T_T...serius, rindu giler zaman kanak-kanak dulu, mandi ramai-ramai dekat kolah, pergi sekolah naik basikal membonceng ngan abang, zaman mak suapkan nasi dan macam-macam lagi.

i wish masa dapat diputar kembali ke masa dulu. tapi, tak mungkin kan??

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...