Sunday, June 5, 2011

Menstrual cycle


Setiap perempuan yang dah akhil (yang dikenali sebagai wanita) akan melalui fasa kitara ini setiap bulan. Yes, every months except if you’re pregnant la kan.

Rata-rata aku perhatikan dan melalui pengalaman aku sendiri, ramai dalam kalangan wanita ni tak faham or salah tafsir pasal kitaran haid mereka. 

kaedah kalendar memang berkesan if korang nak pastikan period korang consisten ke tak.




“bulan lepas aku datang period 12hb. Tapi hari ni dah 20hb da, nape period aku tak datang lagi ni?”
“Period ko tak tetap la tu. Aku punye bulan lepas 10hb, dan bulan ni pon 10hb jugak”,
“Weh jap, aku punyer dua kali la sebulan. Awal bulan sekali and hujung bulan sekali. Camne ek?”

Contoh diatas tu merupakan antara dialog-dialong yang biasa kedengaran dalam kalangan kawan-kawan wanita ku. Come on la my dear, tak kan pasal fisiologi diri sendiri pun tak taw. Meh sini aku habaq kat hagpa sume.

Kalo hagpa sume nak taw samada kitaran haid hangpa tu tetap ataupun tidak, hagpa kene faham dulu apekah yang dimaksudkan dengan TETAP sebelum hangpa sume buat conclusion bahawa kitaran haid hangpa tidak tetap.

Definisi kitaran TETAP.

Kitaran tetap bermakna antara 25 hingga 35 hari, iaitu pengiraan daripada hari pertama pendarahan kepada permulaan haid selepas itu. Faham tak??

ok camni, dengan kata mudahnye, korang kene kira berapa lama (hari) dari hari pertama period korang dengan next period pada bulan depan. Contohnya, hari first period korang pada bulan april jatuh pada 10hb manakala pada bulan mei, korang datang period 15hb. Ini bermaksud kitaran haid korang ialah 35 hari. Jadi pada bulan Jun mungkin period korang akan jatuh pada 18hb. 

Tapi before  tu, korang mesti betol-betol confirm la kitaran period korang before korang  expect the day yang korang akan datang period. Caranye senang je,  setiap kali period korang kene catat tarikh period korang.korang catatla dalam 6 bulan ka. Pastu tengok, konsisten tak period korang. Pastu bolehla korang buat conclusion samada period korang tetap ataupun tak. 

Sekarang faham tak? Korang semua memang normal jika korang tidak mengalami haid pada tarikh yang sama pada setiap bulan. Don’t worry k, it’s normal my dear. 

p/s: ader banyak sebab yang mendorong kitaran haid yang tidak tetap.
      picture credit to google.com

2 comments:

cik blogger said...

tu dia..cik misi kita berbicara..hehe ;p bgus2!

cik arija said...

=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...