Wednesday, April 15, 2009

Jalan yang Berliku



Jalan hidupku tak semudah yang disangka,
aku diibaratkan seperti mentimun
dan masyarakat disekelilingku seperti durian
tergolek ataupun digolek, pasti aku akan dilukai


Perjalanan hidup yang kuharapkan seindah pelangi
hanyalah impian dan bayangan semata
kejayaan yang kukecapi hari ini
bukan sesenang yang disangka
kadangkala aku tersungkur ditengah jalan
mengharapkan ada orang yang sudi
memimpin tanganku dan melangkah bersama
menuju ke puncak kejayaan


perjalanan hidupku penuh onak dan duri
serta liku-liku kehidupan yang menjadikan
aku seorang yang dewasa
bersama masa, aku tumbuh membesar
dan berharap agar
jalan hidupku tidak lagi berliku


apakah mungkin??


biar jalan hidupku penuh berliku
disertai onak dan duri
aku akan tetap tabah dan sabar
demi secebis harapan yang dilemparkan
segengam ketabahan yang masih bersisa
demi segulung kertas yang bernama IJAZAH
untuk ibu yang tercinta


Biar jerih dan perit hidupku
asalkan insan yang kusayang
berbahagia
biarpun keringat dan air mata
menjadi peneman ku
aku rela
asalkan insan yang kusayang
mampu tersenyum gembira
bila bercerita tentang anak-anaknya


walau hidupku penuh onak dan duri
aku redha
mungkin inilah ketentuan Ilahi
dengan ketabahan yang masih bersisa
akan ku terus melangkah
biarpun penat
akan ku terus mara
demi cita-cita dan harapan


Mungkin jalan yang kulalui hari ini
tidak akan sama lagi
di masa hadapan
Lantas aku akan memberanikan diri
menempuh hari-hari yang mendatang
biarpun kelam
dan aku berharap agar
di penghujung jalan yang berliku ini
ada sinar yang menantiku

seindah dan secerah warna pelangi sesudah hujan






semoga pelangi harapan menungguku dihujung jalan yang berliku....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...