Monday, September 1, 2014

Takaful sbg perlindungan kewangan

Assalamualaikum w.b.t

Ehem..ehem..takaful atau insurans, emmm apa yang sedang bermain di fikiran bila tengok atau ada ejen takaful datang approach??

Heheehe..rasa tak selamat??tergugat?? macam-macam la kan. betul tak?

Sebenarnya ramai yang salah tanggap berkenaan industri ini. kenapa salah anggap ni wujud? sebab ramai yang tak faham sebenarnya. Kalau betul cara gunanya, takaful boleh jadi produk kewangan yang sangat hebat. sebagai contoh, kita makan ubat demam utuk redakan demam jika kita makan mengikut dose seperti yang diarahkan oleh doktor. Tapi kalo kita buat pandai-pandai sendiri ape jadi?? ermmm...fikir fikir dan renung renungkan ye.

Begitulah dengan produk takaful ni. Apa gunanya takaful? Takaful gunanya sebagai perlindungan..PERLINDUNGAN YE, bukan simpanan. Ramai yang salah anggap dan salah konsep..so sad =(

siapa yang perlu ada takaful??semua orang ke??

Ermm..bagi saya kalau anda sebagai ketua keluarga atau ada orang lain bergantung harap/hidup pada anda, anda perlu ada takaful. MESTI sebagai persediaan masa depan.

Kenapa??

Jika anda sihat, anda yang bekerja, tampung segala perbelanjaan keluarga, bayar bil dan segala hutang piutang setiap bulan. Tapi jika keadaan sebaliknya pula yang berlaku (bukan mendoakan tapi sebagai persediaan) apa yang bakal terjadi? Cukupkah duit simpanan kita untuk tanggung segala perbelanjaan sepanjang kita 'bercuti'?

Jika ditakdirkan Allah menjemput kita 'pulang', siapa yang akan langsaikan hutang piutang kita? Bagaimana nasib anak-anak dan isteri kita? Ermm... mari kita renungkan sejenak.

Just sharing, kalau ada pendapat boleh kongsi di ruangan komen. Thanks =)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...