Friday, September 11, 2009

Dlm gembira menanti syawal, ada insan yang Berduka

Erm..tak dapat balik lagi minggu ni.Rindunye kat ma, nak makan masakan ma..Bulan pose ni xsempat lagi balek ade je benda yang menghalang.
Aku nak citer pasal clinical posting kat wad 2I lagi ni..Case study aku.
Aku jaga seorang pak cik ni, 75thn diagnosed as peritonitis secondary to perforated viscuss. Ada history of BPH for 5 years, DM and HPT and indigestion of NSAIDs. alleric dengan pcm. Masa first day aku jaga dia u, dia boleh lg keluarkan suara walaupun xleh bukak mata and nampak sangat weak..Aku wat nursing care kat die and decided nak amik dia masuk dalam kes study aku.
Day 2, aku tgk keadaan die makin worse. Dah tukar dah daripada nasal prong ke high flow mask and dia unconscious..sedey aku. Temperature dia 39. Demam la maksudnyer tu. Die xleh makan PCM, pastu aku ajar anak dia wat tepid sponging, nasib baik anak dia tu caring sangat kat bapak dia tu. Siap tolong aku lagi wat nursing care kat bapak dia..I'm so touched cz jarang sangat nk jumpa anak lelaki yang sanggup jaga org tua cam dia jaga bapak dia..huhu

Surprisingly, masa aku baca medical folder pak cik tu, anak dia xkasi wat ape2 pon. Rancangnye doktor nak wat percutaneous abdomen drainage (kalo xsilap la), and dia state jugak kalo pak cik nie collapse, jgn wat resus..cedihnye aku..Aku tanye anak dia knp xkasi kan, dia cakap due to faktor umur, pak cik pon dh tak larat dah and ms pak cik sihat dulu pon dia xsuke p hospital..cam putus asa je..dia datang hospital ni pon sebab cucu dia yang kat mesir (wat medic) slalu call and nasihat dia suruh g hospital wat rawatan.
Dia dapat semangat nak sembuh tu pon masa last2 minute..nak buat macam mana kn cz dah terlambat..

Esoknye, masa aku g ward nk present kes study, aku tgk pak cik tu xder kat katil die. Orag lain yang duduk kat katil dia. At first aku igt pak cik tu, tukar katil or transfer wad lain. Aku pon tanye SN, mane pak cik tu kn, SN cakap dah meninggal dah dik petang semalam..
Innalillah..kelu lidah aku utk berkata-kata, panas rase tuir mata aku..Tapi aku tahan supaya air mata aku tak menitis..Terkilan sebab xsempat jumpa dia bt kali yang terakhir..Semoga dia di tepatkan bersama para solehin dan dilapangkan kuburnya..Al-fatihah

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...